Kuidas luua endale head enesetunnet - CREATES



Kuidas luua endale head enesetunnet

Ajakiri ÜKS, Kaupo Saue

Meid ühendab vajadus tunda end hästi, rõõmsalt ja õnnelikult. Kõik mis me teeme, on mõeldud nende emotsionaalsete seisundite saavutamiseks. Kordame meelsasti asju, mis pakkusid positiivset elamust. Püüame vältida tegevusi ja olukordi millega seoses saime negatiivseid emotsioone.

Oleme meelsasti koos inimestega, kellega tunneme end hästi, on lõbus ja huvitav, kellega naerame koos. Kellega koos olles valdavad meid naudingutunded.

Hoidume inimestest, kellega seoses kogeme pinget, ebamugavust, psüühilisi kannatusi või valu.

Aga kuidas ise endale head enesetunnet tekitada.

1.Kõigepealt on vaja uskuda, et oled ise oma tunnete peremees, et enesetunne sõltub

kõige enam sinust endast. Sinu tunded on sinu teha. Neil, kes usuvad, et enesetunne on teiste teha, on raske või isegi võimatu hakata oma tundeid paremini juhtima.

2.Kõlab sõnamänguna, aga sisaldab sügavat tõtt järgmine ütlus:

Sinu enesetunne sõltub sellest, kui hästi sa ennast tunned.

Mida paremini ennast tunned, seda parem on sinu enesetunne.

Mida vähem ennast tunned, mida võõram oled endale, seda halvem on su enesetunne.

Kui tahad head enesetunnet- õpi end hästi tundma.

3. Enesetunne sõltub mõtetest. Kui mõled negatiivselt st. halvasti, tekitad endale halva enesetunde. Pole vahet, millest halvasti mõelda: endast, teistest, elust…tulemus on sama.

Kui mõtled häid mõtteid, lood endale hea enesetunde. See, kuidas asjadest mõelda on sinu vaba valik.Tõuse kõrgemale oma mõtetest, reflekteeri, anna neist endale aru ja otsusta valida positiivsem seletus või mõte.

4. Enesetunne sõltub liikumisest. Liikudes toodab keha mõnuaineid.

Lõpeta vabanduste otsimine sellele, miks ei saa end liigutada: pole aega, pole raha, pole

kaaslasi…. Need on kõik vana, laiskuse harjumuse külge klammerduva Ego

väljamõeldised. Ära usu neid. Loovalt mõeldes leiad palju võimalusi kuidas rohkem liikuda. Käi treppidest, väldi lifti. Jaluta õhtul enne kojuminekut ja lülitu ümber. Sellega väldid tööstressi kojutoomist. Tantsi üksi kodus muusika saatel. Ei pea alati ööklubisse minema, tantsige sõpradega kodus.

5. Õpi õieti hingama. Enesetunne halveneb ja pinged tekivad pinnapealselt ja vähe hingates. Pikalt ja sügavalt hingates keha lõdvestub. Hinga positiivsetesse mõtetesse.

Vali üks hea tähendusega sõna, korda seda mõttes kui hingad aeglaselt ja sügavalt sisse.

Näiteks: hea, rõõm, õnn, armas, jaa…Harjuta end seda tegema sageli päeva jooksul.

6. Kaardista oma ressursid. Pane kirja üksikasjalikult kõik, mis tuleb sul hästi välja, kõik mida oskad, kõik milles oled andekas, kõik mis teeb sind väärtuslikuks. Pane ka kirja oma senise elu”tähetunnid”, hetked, kus oled olnud õnnelik, ületanud ennast või saavutanud soovitu. Joonista või maali neist pilte.

7. Tööta oma julgete unistustega. Maali sõna otseses mõttes pilt endast, milline inimene tahad olla, mida teha, mida omada. Just selles järjekorras. Kõik algab olemisest, sellest milline inimene oled, millise iseloomuga. Kirjuta pildi juurde sind iseloomustavaid positiivseid harjumusi, oskusi ja omadusi.Kui tead täpselt mida tahad, hakkab see, mida tahad, tahtma ka sind. Sa hakkad nägema kõikjal järjest rohkem võimalusi selle saavutamiseks.

8. Pane kirja 100 asja, mida tahad ära teha enne siit ilmast lahkumist. Statistika järgi teostatakse neist vähemalt 80 %. Unistuste teostamine tekitab head enesetunnet ja teeb õnnelikuks.

9. Treeni tänutunnet. Pane kirja kõik, kes või mis sul elus on. Ole tänulik, ütle seda neile inimestele. Alusta ja lõpeta päev väikese tänupalvega. Kui tänulikkus muutub sinu iseloomu osaks, harjumuspäraseks seisundiks, siis vähenevad asjatud stressid ja hea enesetunne muutub püsivaks seisundiks.

10. Õpi andestama. Ole enda vastu leebe. Tea oma arengusihte, kuid ära end kritiseeri.

Kriitika tekitab süütunnet ja see ei soosi arenemist. Muiga oma nn. puuduste peale, andesta endale. Halasta endale, siis suudad elada ka inimestega nagu nad on, neid asjatult süüdistamata.

Vali neist hea enesetunde loomise soovitustest üks, mis tundub sulle tähtsaim. Hakka seda praktiseerima. Ainus asi mis loeb, on tegu.

Head enesetunnet soovides

Kaupo Saue


bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark bookmark
tabs-top


Leave a Reply

email (ei avaldata)