Kaupo Saue Creates OÜ organisatsioonikonsultant
„Pikaajaliste töötajate meelespidamine on osa firmakultuurist. Sellele tähelepanu pöörates tunnevad töötajad, et neist peetakse lugu ja väärtustatakse ning see omakorda süvendab lojaalsust. Tekitades nii ka teistes töötajates häid tundeid, et ettevõttes hoolitakse inimestest,“ selgitab OÜ Creates organisatsioonikonsultant Kaupo Saue.
„Kui töötajal täitub ettevõttes ümmargune tööaasta, tehakse tavaliselt firma poolt mingi kingitus ja väike kohvi- ja tordilaud. Sageli jagub tähelepanu keskmisel määral ning napib loovat lähenemist. Kuid leidub ka ettevõtteid, kes sel puhul korraldavad erilise väljasõidu, restoranikülastuse või ürituse puhkebaasis. Olen kuulnud, et töötajale on kingitud ka puhkekodu pakett või puhkusereis. Kuid see on pigem haruldus,“ tõdeb ta.
Eesti ettevõtted on noored ning kümme aastat töötanud inimene ongi juba staažikas. Kuid on ka ettevõtteid, mis juba nõukogude ajast siiani toimivad ja kus on inimesi ka 40. aastase staažiga. Töötajale on väga tähtis sündmus, kui tal täitub ümmarguse numbriga tööaasta. Nad vääriksid rohkem austust ja lugupidamist ning loovamat üllatust. Saue sõnul juhtub ka seda, et 30 aastase tööstaažiga inimene teeb veel juubeli puhul enda arvelt laua, mis peaks ikka ettevõtte poolt olema.
Eripärastest töötajate meelespidamistest toob Saue esile juhuse, kus pikaajalise töötaja 60. juubeli puhul töökollektiiv enne tööpäeva algust orkestriga tema koju läks. Misjärel orkestri saatel lauldi soovides ilusat päeva. Teine juhus, kus sünnipäevalapse auks näidendeid esitati. Moodustades erinevad töökaaslaste grupid, selle alusel, kes on töötanud ettevõttes kümme, viis ja vähem aastat. Iga grupp valmistas näidendi, mis kujutas sünnipäevalapse elu – näidates nii inimesele iseennast läbi teist silmade. „Sellised lähenemised puudutavad inimest, läheb hinge, jääb kauaks ja eredalt meelde,“ rõhutab Saue positiivse elamuse tähtsust.
Kurb kui töötaja sellise sündmuse puhul üldse tähelepanuta jääb. Aga võib-olla veel hullem on kui üritus tehakse vaid linnukese kirja saamiseks. Näiteks formaalne kohvilaud, soovitakse õnne ning siis inimesed ajavad lihtsalt juttu. Unustades sünnipäevalapse ja kogunemise tegeliku põhjuse. Seepärast peaks üritus olema planeeritud, vesteldes teemadel, mis oleksid seotud konkreetse ürituse ja inimesega. Üheks võimaluseks kuidas töötajaid tähtsa sündmuse jaoks meeles pidada on Saue sõnul ka võimalus tellida ürituse korraldus vastavast firmast. Kõike ei pea ise välja mõtlema, annab Saue nõu.
Ümmarguste juubelite puhul kingitakse esemeid, tüüpiline on kella kinkimine.
Naistele kingitakse ka lõhnaõli. Üsna tavaline on kallim lillekimp, esemeline kingitus või raha ettevõtte poolt. Sageli algavad rahalised kingitused alates töötaja 50- ndast juubelist.
Mõnes ettevõttes kogutakse kaaslaste poolt raha ja antakse üle ümbrikuga.
Kringel, kohvi ja morss on enamasti sünnipäevalapse poolt. Veini pakutakse vähem, sest paljud sõidavad koju autoga.
Suurepärane näide on Erakliinik Dentes AS, kes annab 10 aastat töötanutele kuldmärgi ja kingib jalgratta või puhkusepaketi. Ümmarguste juubelite puhul saavad Dentesi töötajad kella või muu meene, lillekimbu ja pidulaua ettevõtte poolt. Kord kuus töötajate sünnipäevade ühine tähistamine on jäänud ajalukku.
Loovad lähenemised jäävad meelde mitte ainult töötajale, keda selliselt meeles peeti, vaid liidavad ka meeskonda. Positiivse üllatuse valmistamisel võib osaleda ju kogu meeskond. Ei pea nii olema, et üks käib poes ära ja asi sellega. Oleme väljasõiduga koolituspäeva õhtul valmistanud ette juhile sünnipäeva üllatust kogu meeskonnaga ja see on olnud tõeline lõbu ja loovuse tulevärk. Juhi sõnad peale showprogrammi: ma ei teadnudki, et mu meeskonnas on nii andekad inimesed. Sama võiks teha ka staazikate töötajate austamiseks: kaasata ja avada meeskonna loominguline potentsiaal ning teha kõigile meeldejääv üritus, kus osalejad toovad välja oma parimad osad ja talendid.